Badanie USG jąder i moszny

strona główna / Badanie USG jąder i moszny

Chcesz przeprowadzić USG jąder i USG moszny w Gdańsku? W U Clinic oferujemy profesjonalną obsługę i najwyższy standard opieki. Ultrasonografia to kluczowe badanie do oceny stanu jąder, najądrzy oraz moszny. Wykonuje się je u mężczyzn w każdym wieku w celu postawienia odpowiedniej diagnozy oraz ewentualnego wdrożenia leczenia.

Czym jest badanie jąder i moszny? Na czym polega?

Ultrasonografia to nieinwazyjne badanie wykorzystywane w diagnostyce wielu schorzeń. Specjalistyczny sprzęt emitujący ultradźwięki pozwala na uzyskanie obrazu określonego narządu w szybki i bezbolesny sposób. Takie badanie jest pomocne m.in. w dokonaniu oceny jąder, najądrzy czy powrózka nasiennego. USG jąder umożliwia lekarzowi np. rozpoznanie przypadłości odpowiedzialnej za powiększenie narządu – do takich schorzeń zaliczają się wodniaki, stany zapalne, guzy, a także żylaki powrózka nasiennego. To sprawia, że jednym z najczęściej wykonywanych badań w diagnostyce niepłodności jest właśnie USG jąder.

Jakie są wskazania do USG jąder?

Podczas wykonywania badania ultrasonograficznego jąder lekarz bada także mosznę, czyli skórno-mięśniowy worek chroniący jądra, osłonki jąder, najądrza oraz powrózek nasienny. Wskazaniem do wykonania USG jądra i moszny jest: Jednostronne lub obustronne powiększenie jądra, wyczuwalny guz jądra, dolegliwości bólowe czy obecność krwi w nasieniu. Dzięki temu lekarz może stwierdzić m.in. brak jądra w mosznie, a także wykryć zmiany nowotworowe, wodniaka jądra, torbiel najądrza (spermatocele) i żylaki powrózka nasiennego. USG pozwala dobrać właściwą metodę leczenia lub wskazać na konieczność pogłębienia diagnostyki.

To właśnie dlatego warto wykonać USG moszny. Warto podkreślić, że USG to bezpieczne badanie, które można przeprowadzić wielokrotnie – urządzenia wykorzystywane w tym celu nie wykorzystują szkodliwego promieniowania i nie mają negatywnego wpływu na zdrowie.

Jak przebiega badanie USG jąder i moszny?

Przed przystąpieniem do wykonania badania USG lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, który dotyczy m.in. aktualnego stanu zdrowia oraz przyjmowanych leków. Specjalista wykonuje również badanie palpacyjne. Przed przeprowadzeniem USG konieczne jest nałożenie na skórę odpowiedniego żelu, dzięki któremu fale będą mogły łatwiej przeniknąć do organizmu, a głowica urządzenia nie będzie ocierać o skórę. W trakcie badania na monitorze wyświetlana jest wizualizacja narządów wewnętrznych. Na podstawie obrazów zebranych podczas USG specjalista dokonuje oceny wielkości jąder, ich położenia i budowy. W przypadku występowania nieprawidłowości wykonuje pomiar niepokojących zmian, a także zapisuje zdjęcia, które mogą zostać dołączone do dokumentacji medycznej po wykonanym USG jądra.

Jak przygotować się do badania?

Badanie USG jądra i moszny nie wymaga od pacjenta szczególnego przygotowania. W przypadku, gdy konieczne jest wykonanie biopsji jądra, pacjent powinien jednak poinformować specjalistę o przyjmowanych lekach i przebytych chorobach. Na badanie zaleca się przyjść w wygodnej bieliźnie, która nie będzie kłopotliwa podczas ściągania. Pacjent nie musi być na czczo. Warto zabrać ze sobą dodatkową bieliznę, gdyż ta, która będzie założona do badania, może zostać zabrudzona żelem.

Przeciwwskazania do badania USG jąder i moszny

Nie ma żadnych przeciwwskazań wykluczających pacjenta z wykonania badania USG jąder i moszny, gdyż jest ono nieinwazyjne i bezpieczne. Nie dyskwalifikuje pacjenta z codziennego funkcjonowania, ponieważ nie wpływa negatywnie na organizm. Zdarza się jednak, że ze względu na występowanie silnego bólu jąder badanie USG jąder jest utrudnione.

Czy badanie USG jąder boli?

USG moszny i jąder jest badaniem nieinwazyjnym, dlatego nie powoduje u pacjenta wystąpienia dolegliwości bólowych. Możliwe jest odczuwanie delikatnego dyskomfortu po nałożeniu chłodnego żelu, który jest niezbędny do wykonania badania. Ewentualne dolegliwości bólowe mogą być spowodowane chorobą np. obecnym zapaleniem jądra lub najądrza.

USG w diagnostyce niepłodności

Coraz więcej mężczyzn zmaga się z problemem niepłodności, która może wynikać z wielu czynników – m.in. zaburzeń hormonalnych, stresu, a także ogólnego stanu zdrowia. Istotnym badaniem, ułatwiającym stwierdzenie przyczyny i wdrożenie odpowiedniego leczenia jest właśnie USG jąder. W Gdańsku cena takiego badania rozpoczyna się już od 200 zł (wraz z USG moszny). Nieinwazyjne badanie USG umożliwia lekarzowi dokonanie oceny stanu jąder oraz sąsiadujących narządów.