Urolog – czym się zajmuje? Jakie choroby leczy?

Strona główna / Baza wiedzy / Urolog – czym się zajmuje? Jakie choroby leczy?

Urolog – czym się zajmuje? Jakie choroby leczy?

Data dodania wpisu: 4 kwietnia 2024
Urolog - czym się zajmuje

Urologia – co to za dziedzina medycyny?

Urologia to dziedzina medycyny zajmująca się diagnostyką, leczeniem oraz profilaktyką chorób układu moczowo-płciowego u mężczyzn, kobiet i dzieci.  Urolodzy są wyspecjalizowanymi lekarzami, którzy posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie diagnozowania i leczenia, w tym leczenia operacyjnego i farmakologicznego schorzeń układu moczowo-płciowego. Urologia od swojego początku rozwija się jako odrębna specjalizacja medyczna. Współczesna urologia korzysta z najnowszych osiągnięć techniki. Urolog w swojej codziennej praktyce stosuje zminiaturyzowany sprzęt endoskopowy, fale ultradźwiękowe czy promieniowanie laserowe. W leczeniu operacyjnym w urologii wykorzystuje się roboty, a w zabiegach urologii rekonstrukcyjnej i czynnościowej – zaawansowane protezy (proteza prącia, sztuczny zwieracz cewki) i neuromodulatory.

Urolog – czym się zajmuje?

Główne obszary działania urologa obejmują diagnostykę i leczenie  takich chorób układu moczowego jak infekcje dróg moczowych, kamica nerkowa, nowotwory układu moczowego (rak prostaty, rak pęcherza moczowego, nerki)  i męskich narządów płciowych (jądra i prącia), wady wrodzone oraz urazowe uszkodzenia układu moczowego.

Ponadto urolog diagnozuje i leczy zaburzenia erekcji, niepłodność u mężczyzn, oraz takie choroby układu moczowego jak przerost prostaty, zwężenie cewki czy nietrzymanie moczu u mężczyzn i kobiet.

Z czym należy udać się do urologa?

Osoby, które powinny skonsultować się z urologiem, to nie tylko pacjenci z już rozpoznanymi problemami układu moczowego czy płciowego, ale także wszyscy ci, którzy doświadczają objawów ze strony układu moczowego takich jak ból podczas oddawania moczu, częste lub bolesne oddawanie moczu, krew w moczu, a także trudności z utrzymaniem erekcji czy jakiekolwiek inne niepokojące zmiany w obrębie narządów płciowych.

Regularne wizyty u urologa są szczególnie istotne dla osób w wieku dorosłym, zwłaszcza mężczyzn, ponieważ mogą pomóc w wykryciu wczesnych objawów chorób nowotworowych układu moczowo-płciowego, takich jak rak prostaty czy rak pęcherza moczowego, które mogą być skutecznie leczone, jeśli zostaną zdiagnozowane we wczesnym stadium. Dlatego każdy mężczyzna po 40 roku życia powinien regularnie zgłaszać się do urologa na badanie profilaktyczne.

Jak wygląda wizyta u urologa?

Konsultacja urologiczna zazwyczaj rozpoczyna się od wywiadu medycznego, w którym lekarz pyta o wszelkie dolegliwości oraz historię chorób pacjenta. Następnie może być przeprowadzone badanie fizyczne, które może obejmować badanie palpacyjne narządów płciowych, jamy brzusznej oraz prostaty u mężczyzn. W niektórych przypadkach mogą być również zlecone badania dodatkowe, takie jak badania laboratoryjne krwi i moczu czy badania obrazowe (np. USG, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny). Lekarz urolog może również samodzielnie wykonać USG układu moczowego czy USG narządów płciowych.  W ramach diagnostyki urologicznej może również być konieczne wykonanie badań endoskopowych (w szczególności cystoskopii, czyli badania endoskopowego pęcherza moczowego i cewki).

Po dokładnej diagnozie urolog może zaproponować odpowiednie leczenie, które może obejmować terapię farmakologiczną, procedury chirurgiczne, terapię hormonalną, czy też inne metody terapeutyczne, w zależności od rodzaju i zaawansowania schorzenia. W przypadku chorób przewlekłych, konsultacje urologiczne mogą wymagać regularnych kontroli i monitorowania, aby zapewnić skuteczne leczenie i zapobiec ewentualnym powikłaniom.

Warto podkreślić, że wizyta u urologa może być dla niektórych osób źródłem niepokoju czy wstydu, jednak ważne jest, aby pamiętać, że urolodzy są wyszkoleni w zapewnianiu opieki medycznej w sposób profesjonalny, empatyczny i z pełnym poszanowaniem prywatności pacjenta. Dlatego też, jeśli doświadczasz jakichkolwiek problemów, związanych z układem moczowo-płciowym, nie wahaj się skonsultować z urologiem, ponieważ wczesne rozpoznanie i leczenie mogą znacząco poprawić jakość życia oraz szanse na powrót do zdrowia.